Download de app
Download de app Contact opnemen Terugbelverzoek
Functieomschrijving CRO-specialist
Functieomschrijving CRO-specialist
Functie

CRO-specialist

Een CRO-specialist heeft als doel om de conversiepercentage te verhogen van een website, app of ander digitaal platform. Maar hoe zorgt een conversiespecialist dat de conversies worden verhoogd? In dit artikel gaan we dieper in op de werkzaamheden die bij de functie van een CRO-specialist horen. Daarnaast kijken we naar de belangrijke eigenschappen en competenties die een conversiespecialist nodig heeft om succesvol te zijn in dit vakgebied. Ook gaan we in op het gemiddelde salaris dat een CRO-specialist in Nederland verdient. Als laatst geven we nog een tip voor het vinden van de beste CRO-vacatures.

Inhoudsopgave

Wat is een CRO-specialist?

CRO is de afkorting van Conversie Rate Optimization. Een CRO-specialist wordt daarom ook wel conversiespecialist genoemd. Een CRO-specialist is onderdeel van het marketingteam en focust zich op het optimaliseren van de conversieratio van bijvoorbeeld een website of app. Een CRO-specialist heeft als voornaamste doel om het aantal bezoekers dat de gewenste actie onderneemt te maximaliseren. Dit kan zijn het doen van een aankoop, het downloaden van een app, het invullen van een formulier of het aanmelden van een nieuwsbrief. Om de conversies te maximaliseren zal een conversiespecialist het gedrag van bezoekers analyseren. Door gebruik te maken van tools en technieken zoals data-analyse, A/B-testen en heatmaps, zal de conversiespecialist inzicht krijgen in hoe de bezoeker zich gedraagt.

Wat doet een CRO-specialist?

Een CRO-specialist heeft de verantwoordelijkheid om de conversieratio van een app of website te optimaliseren door gebruik te maken van data. Deze specialist maakt zowel gebruik van kwantitatieve data, zoals user-testing, als kwalitatieve data, zoals Google Analytics, om het gedrag van bezoekers te analyseren. Hierbij wordt onder andere gekeken naar punten waar bezoekers veelal uitstappen of vastlopen. Na het analyseren van de data geeft de CRO-specialist advies, bijvoorbeeld over het aanpassen van kleuren of buttons. Dit advies wordt vaak getest via A/B-testing, waarbij verschillende varianten van de aanpassingen worden vergeleken. Het resultaat van de A/B-test geeft vervolgens inzicht of het advies heeft geleid tot een verbetering in conversies. Alle werkzaamheden van een conversiespecialist op een rijtje:  

  • Analyseren gebruikersgedrag en gebruikersfeedback
  • Uitvoeren van user-testing
  • KPI’s en meetpunten opstellen
  • Identificeren knelpunten in conversieproces
  • Verzamelen en analyseren van data
  • Ontwikkelen conversie verhogende strategieën
  • Uitvoeren A/B-tests
  • Optimaliseren gebruikerservaring
  • Optimaliseren call-to-actions, navigatiestructuren en gebruikersflow
  • Verbeteren snelheid en laadtijden
  • Samenwerken met o.a. copywriters, SEO-specialisten en UX-designers
  • Monitoren resultaten van testen
  • Bijhouden trends en ontwikkelingen

Eigenschappen en competenties CRO-specialist

Een van de belangrijkste competenties van een CRO-specialist is het beschikken over een groot analytisch vermogen. Een CRO-specialist moet namelijk ingewikkelde data kunnen analyseren en daaruit waardevolle inzichten halen. Het is belangrijk dat ze trends en patronen kunnen herkennen en deze kunnen vertalen naar mogelijkheden om de conversieratio te verhogen. Het begrijpen en kunnen werken met tools voor conversie-optimalisatie, zoals A/B-testplatforms, heatmapping-tools en analytics-tools, is belangrijk voor een CRO-specialist. Ook kennis van HTML, CSS en JavaScript kan van pas komen bij het implementeren van aanpassingen. Technische vaardigheden zijn daarom ook van belang in deze functie. Andere eigenschappen en competenties die goed van pas komen bij de functie van conversiespecialist zijn:

  • Detailgericht
  • Creatief
  • Probleemoplossend vermogen
  • Flexibel
  • Doelgericht
  • Communicatieve vaardigheden
  • Samenwerken

Salaris CRO-specialist

In Nederland verdient een CRO-specialist gemiddeld € 4.000 bruto per maand bij een fulltime baan. Dit komt neer op ongeveer € 48.000 bruto per jaar. Als je net begint als conversiespecialist, kun je rekenen op een startsalaris van ongeveer € 2.800 bruto per maand. Naarmate je meer werkervaring opdoet, zal je salaris verder stijgen. Het exacte salaris hangt uiteraard af van factoren zoals de locatie van je werk, het bedrijf waar je werkt, je ervaring en je opleidingsniveau.

Vacatures CRO-specialist

Ben je op zoek naar een baan als CRO-specialist? Dan is de Swipe4Work-app de ideale app om CRO-vacatures te vinden. Maak een profiel aan en vul je werkervaring, vaardigheden, persoonlijke eigenschappen en wensen in om een overzicht te krijgen van geschikte vacatures. Met de app kun je direct beginnen met het swipen door de verschillende marketing vacatures, zodat je snel jouw ideale baan kunt vinden. Download de Swipe4Work-app vandaag nog via de App Store of Play Store en ontdek alle beschikbare vacatures voor CRO-specialist.

Anderen bekeken ook:

Swipe gratis
naar je droombaan!

Onze app is volledig gratis voor jou. Bekijk video’s van de werkplekken en ontdek alle toffe werkgevers via onze app.

Swipe4Work is gratis Phone frame

Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden.

Privacyverklaring