Download de app
Download de app Contact opnemen Terugbelverzoek
Functieomschrijving front office medewerker
Functieomschrijving front office medewerker
Functie

Front office medewerker

  • Horeca

De front office medewerker is het eerste aanspreekpunt voor klanten en gasten bij een bedrijf of organisatie. Dit artikel gaat dieper in op de rol van een front office medewerker: de taken en verantwoordelijkheden die bij de functie horen, de vereiste eigenschappen en competenties, evenals het bijbehorende salaris. Ook geven we een tip waar je de beste vacatures voor deze functie kunt vinden.

Wat is een front office medewerker?

Met de front office wordt ook wel ‘de voorkant’ van een bedrijf of organisatie bedoeld. Aan de voorkant worden de klanten ontvangen en te woord gestaan, dit is dan ook de taak van de front office medewerker. Meestal werkt deze medewerker op een receptie waar klanten of gasten binnenkomen. Hun taak bestaat uit het verwelkomen en begroeten van klanten en gasten, het beantwoorden van vragen, het verstrekken van informatie en het bieden van ondersteuning bij eventuele problemen. Front office medewerkers zijn vaak werkzaam in klantgerichte organisaties, zoals hotels, ziekenhuizen, banken en restaurants.

Verschil front office medewerker en receptionist

Er bestaat een verschil tussen de functies van een receptionist en een front office medewerker, hoewel beide gericht zijn op het bieden van klantenservice. Over het algemeen heeft een receptionist meer taken op het gebied van administratie, zoals het beheren van agenda’s en het plannen van afspraken en vergaderingen. Daarentegen is een front office medewerker meer gericht op het verkopen van producten en diensten en het beheren van reserveringen, en minder op administratieve taken.

Wat doet een front office medewerker?

De front office medewerker is vaak het eerste aanspreekpunt voor klanten en gasten bij een bedrijf of organisatie. Het is dan ook de taak van de front office medewerker om deze personen te ontvangen, te woord te staan en te helpen. Welke exacte taken de medewerker heeft, is afhankelijk van het bedrijf of de organisatie waarvoor hij of zij werkt. Bij een hotel zal de front office medewerker bijvoorbeeld de klanten inchecken en naar hun kamer begeleiden, terwijl deze in een bibliotheek boeken uitleent. Werkt de front office medewerker in een ziekenhuis, dan kan het opnemen van de telefoon en het inplannen van afspraken onder het takenpakket vallen. Over het algemeen behoren de volgende taken tot de verantwoordelijkheden van een front office medewerker:

  • Ontvangen en verwelkomen klanten of gasten
  • Beantwoorden telefoongesprekken en e-mails
  • Opbouwen relaties met klanten en gasten
  • Informatie verstrekken over producten en diensten
  • Oplossen van problemen en klachten van gasten of klanten
  • Communiceren met andere afdelingen over feedback en klachten
  • Verwerken van betalingen en facturen
  • Beheren afspraken en reserveringen
  • Registreren klantgegevens
  • Bijdragen aan een positieve klantbeleving

Eigenschappen en competenties front office medewerker?

Een front office medewerker is het visitekaartje van de organisatie. Daarom zijn er verschillende belangrijke eigenschappen en competenties nodig om deze rol goed te kunnen vervullen. Zo is het van belang dat de medewerker klantgericht is en goed kan luisteren naar de behoeften van de klant. Daarnaast moet de medewerker representatief zijn en een goede eerste indruk maken. Andere belangrijke eigenschappen en competenties voor deze functie zijn:

  • Probleemoplossend vermogen
  • Stressbestendig
  • Flexibel
  • Organisatorische vaardigheden
  • Communicatieve vaardigheden
  • Empathisch
  • Samenwerken

Salaris front office medewerker

In Nederland ligt het gemiddelde salaris van een front office medewerker rond de € 2.400 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Ben je een junior, dan kan je een startsalaris rond de € 2.000 bruto per maand verwachten. Naarmate er meer werkervaring wordt opgedaan, zal het salaris stijgen. Zo kan het salaris voor een senior front office medewerker oplopen tot zo’n € 3.200 bruto per maand. Uiteraard is de hoogte van het salaris afhankelijk van meerdere factoren zoals locatie van het bedrijf, de branche en de werkervaring van de medewerker.

Vacatures front office medewerker

Op zoek naar een baan als front office medewerker? Op de Swipe4Work-app vind je snel en gemakkelijk vacatures voor front office medewerkers. Door een profiel aan te maken en jouw werkervaring, vaardigheden, persoonlijke eigenschappen en wensen in te vullen, krijg je toegang tot een overzicht van passende vacatures voor front office medewerkers. Je kunt direct beginnen met swipen tussen de verschillende vacatures en zo jouw droombaan vinden. Download vandaag nog de Swipe4Work-app via de App Store of Play Store en ontdek alle beschikbare front office medewerker vacatures.

Anderen bekeken ook:

Swipe gratis
naar je droombaan!

Onze app is volledig gratis voor jou. Bekijk video’s van de werkplekken en ontdek alle toffe werkgevers via onze app.

Swipe4Work is gratis Phone frame