Download de app
Download de app Contact opnemen Terugbelverzoek
Functieomschrijving customer success manager
Functieomschrijving customer success manager
Functie

Customer success manager

  • Communicatie

Voor een bedrijf is het van groot belang om tevreden klanten te hebben en te behouden. Een customer success manager (CSM) speelt hierbij een belangrijke rol. Maar wat doet een customer success manager eigenlijk en welke eigenschappen en competenties zijn hierbij van belang? In dit artikel geven we een korte uitleg over de taken en werkzaamheden van een CSM. Daarnaast geven we een indicatie van het gemiddelde salaris in Nederland en waar de beste vacatures te vinden zijn voor deze functie.

Wat is een customer success manager?

Een customer succes manager (CSM), ook wel klant succes manager genoemd, is iemand die verantwoordelijk is voor het succes en de tevredenheid van klanten van een bedrijf of organisatie. Voor de klant is de success manager het eerste aanspreekpunt gedurende de customer journey. De belangrijkste verantwoordelijkheid van een customer success manager is om ervoor te zorgen dat de klanten van het bedrijf de gewenste resultaten behalen met de producten of diensten die ze hebben aangeschaft. De CSM is een gecombineerde functie, waarbij deze zowel verantwoordelijk is voor de sales als voor de support.

Wat doet een customer success manager?

Het binnen halen van de klant is onderdeel van de werkzaamheden van de customer success manager. Maar, een klant binnen halen is één, het tevreden houden van deze klant is een tweede. En ook dit is een taak van de CSM. De Customer succes manager zorgt er namelijk voor dat de klant tevreden is, dat de resultaten worden behaald en dat problemen worden voorkomen. Om dit te bewerkstelligen, ontwikkeld en onderhoudt de CSM een sterke klantrelatie. Ook zorgt de succes manager ervoor dat de klanten worden begeleid, dat er ondersteuning wordt geboden en dat de voortgang wordt gemonitord. Over het algemeen bestaan de taken en werkzaamheden van een CSM dan ook uit:

  • Het ontwikkelen en onderhouden klantrelaties
  • Ondersteuning bieden bij problemen
  • Het begeleiden nieuwe kansen bij introductie dienst of product
  • Succesplan ontwikkelen voor de klant
  • De voortgang monitoren en bijhouden
  • Cross-selling en upselling kansen identificeren
  • De klanttevredenheid waarborgen
  • Klantgegevens analyseren
  • Klantfeedback verzamelen en gebruiken voor verbeteringen
  • Presentaties en trainingen geven aan klanten

Eigenschappen en competenties customer success manager

Om de functie van een customer success manager goed te kunnen vervullen, zal deze over een aantal eigenschappen en competenties moeten beschikken. Zo zijn goede communicatieve vaardigheden en klantgerichtheid van belang. Een CSM moet zich namelijk volledig inzetten voor het succes van de klant en daarbij de behoeften centraal te stellen. Andere belangrijke eigenschappen en competenties die van pas komen in deze functie zijn:

  • Relatiebeheer
  • Proactief
  • Analytisch
  • Empathisch
  • Teamspeler
  • Flexibel
  • Oplossingsgericht

Salaris customer success manager

Het gemiddelde salaris van een customer success manager ligt in Nederland rond de € 3.700 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Een junior kan een startsalaris rond de € 2.700 bruto per maand verwachten. Naarmate er meer werkervaring wordt opgedaan, zal het salaris verder stijgen. Zo kan het salaris van een senior met een aantal jaren ervaring oplopen tot zo’n € 4.500 bruto per maand. Het exacte salaris van een customer success manager kan variëren. Dit is namelijk afhankelijk van bijvoorbeeld het type en de grootte van het bedrijf, de kennis en de werkervaring van de CSM en de locatie waar het bedrijf is gevestigd.

Vacatures customer success manager

Ben je op zoek naar een baan als customer success manager? Dan is de Swipe4Work-app de ideale app om vacatures te vinden. Maak een profiel aan en vul je werkervaring, vaardigheden, persoonlijke eigenschappen en wensen in om een overzicht te krijgen van geschikte vacatures. Met de app kun je direct beginnen met het swipen door de verschillende vacatures, zodat je snel jouw ideale baan kunt vinden. Download de Swipe4Work-app vandaag nog via de App Store of Play Store en ontdek alle beschikbare vacatures voor customer success managers.

Anderen bekeken ook:

Swipe gratis
naar je droombaan!

Onze app is volledig gratis voor jou. Bekijk video’s van de werkplekken en ontdek alle toffe werkgevers via onze app.

Swipe4Work is gratis Phone frame